Simon
Endre Tamás:
Haditengerészeti taktika a
második világháború Csendes-óceáni hadszínterén.
3/1. rész
Levegő-felszín harcok
1.
Repülőgép-hordozók a II. világháború előtt
A csendes-óceáni háborúról
kialakult általános kép szerint a háborút repülőgépek és hordozóik vívták meg
és két atomrobbanás zárta le. Az előbbiek olyan új fegyverek voltak, amelyek az
I. világháborúban még csak megjelentek a tengeren, de nem volt szerepük a
küzdelem kimenetelében. A repülőgépek jelentőségét már a háború előtt felismerték
és történtek is kísérletek, hogy a hajókra telepítésüket megoldják. Kezdetben a
hidroplánok használatát favorizálták a haditengerészetek, mert a meglévő hajók
fedélzetének hossza a kerekes (szárazföldi) repülőknek csak az indítást tette
lehetővé, a landolást már nem. Így született meg a repülőgép-anyahajó. A
fedélzetéről (vagy daruval a tengerre helyezték és onnan) indították a gépeket,
amelyek a feladatuk végeztével a hajó közelében szálltak le, ahonnan daruval
emelték a fedélzetre.1
A felszállópálya rövidségét
1918. októberében oldották meg a brit Argus
anyahajón úgy, hogy a hajó felépítményzetét oldalra helyezték, így a
repülőfedélzet végignyúlt a hajó teljes hosszán. Ez nyitotta meg az utat a
kerekes repülőgépek landolásához, így a repülőgép-hordozóhoz is. A fedélzetről
gőzkatapult segítette a repülőgépeket a felszállásban (amihez a hordozó széllel
szemben fordult a kellő felhajtóerő biztosításához), leszálláskor pedig a
fedélzeten kifeszített fékezőkötélbe kellet beakadnia a gép farkán lévő kampónak
a lelassuláshoz.2
Az I. világháború idején a
tengerészeti repülőgépeknek elsősorban felderítőszerepet szántak. Figyelembe
véve az akkori időszak technikai vívmányait, másra talán nem is voltak
alkalmasak, mert lassú, nehezen manőverezhető gépek voltak. Harci körülmények
között csak Zeppelinek ellen és parti léghajócsarnokok bombázására vetették be
őket. A Furious csatacirkálót 1918.
márciusig két ízben építették át úgy, hogy a hajó első részén volt a
felszállófedélzet, mögötte a felépítményzet és a kémény, a hajó tatján pedig 86
és fél méter hosszan a leszállófedélzet. Maximum 26 db szárazföldi repülőt
hordozhatott. Egyetlen esetben vetették harcba sikeresen: 1918. július 19-én 7
gépe bombázta a tonderni léghajóbázist és két Zeppelint elpusztított.3
A repülőgépek hajók elleni
használhatóságáról az I. világháborút követő években sok vita folyt. Az
Egyesült Államokban W. Mitchell dandártábornok végzett egy kísérletet 1921-ben.
Virginia partjainál (a Henry-foknál) a németektől hadizsákmányként kapott Ostfriesland csatahajót (Helgoland-osztály,
24 312t vízkiszorítású) támadta repülőgépekkel. Július 21-én könnyűbombákat
dobtak a célhajóra, de az nem süllyedt el, noha kénytelenek voltak
ellenárasztani, hogy ne boruljon fel. Ekkor Mitchell engedélyt kért 2000 fontos
bombák használatára. Másnap le is dobtak 6-ot és egy közeli találat után
(víziakna-hatás) 21 perc alatt az Ostfriesland
hullámsírba merült.4 Ez kétségkívül bizonyította, hogy a repülőgépek
– megfelelő bombák birtokában – igenis képesek végezni egy erősen páncélozott
hadihajóval. A kritikusok ezt önmagában elismerték, de szerintük harci
körülmények között, nagy sebességgel manőverező, légvédelemmel rendelkező hajó
esetén a siker valószínűsége elhanyagolható.
A haditengerészetek ekkor
még nem törődtek a repülőgép-hordozók fenyegetésével. 1922. február 6-án, a
washingtoni flottaegyezménybe is csak azért kerültek be a hordozók, mert a
szerződő felek attól féltek, hogy a csatahajók, csatacirkálók limitációját meg
lehet kerülni úgy, hogy a repülőgép-hordozóként épített hajókat háború esetén
könnyen átalakíthatják csatahajóvá. A hordozók esetében a felső vízkiszorítási
határ hajónként 27 000t volt. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia számára
engedélyezték összesen 135 000 t vízkiszorítású, Japán számára 81.000t,
Franciaország és Olaszország részére 60-60 000t vízkiszorítású hordozó
építését. A sok félbehagyásra kényszerített csatahajó és csatacirkáló közül az
Egyesült Államok és Japán 2-2 darabot 33 000 tonnás vízkiszorítással, 203 mm-es
lövegekkel átépíthetett repülőgép-hordozónak. Ezek (Lexington, Saratoga ill. Akagi, Kaga) fontos szerephez jutottak 1941–1942-ben, de a háború végét
csak a Saratoga élte meg, amelyet
1946-ban a Bikini-szigeteknél atomkísérletben használtak fel. Ezek az
átalakított egységek nagy hajótestükkel és erős páncélzatukkal emlékeztettek az
eredeti tervekre. A repülőfedélzetük gyenge volt, a felépítményeik
célszerűtlenek, de sok olyan megoldással kísérleteztek rajtuk, amelyek más,
eredetileg is hordozónak szánt hajóknál nagy segítséget jelentettek (például:
füst elvezetése, fedélzet csúszásmentessé tétele).5 Az USN 1922.
március 20-án bocsátotta vízre a Langley
hordozót, azután hozzákezdett a Lexington
és a Saratoga átépítéséhez.
Szeptember 27-én hajtották végre az első radarfigyelési tesztet. A Langley-ről (az első amerikai
hordozóról) az első felszállást október 17-én hajtotta végre V. C. Griffin
hadnagy, az első sikeres landolásra 26-án került sor G. Chevalier
sorhajóhadnagy részéről.6
Az amerikai
repülőgép-hordozó flottának Pearl Harbor előtt a két átépített egység és a Yorktown-osztály
(Yorktown, Enterprise, Hornet)
képezte a gerincét. Hasonlóan a japán hordozókhoz, ezek más hajóépítési
koncepciót képviseltek, mint a britek. Az angol hordozókat elsősorban erős
páncélzatuk, nagy sebességük és erős légvédelmük volt hivatott megvédeni az
ellenséges légitámadásoktól. Az erős páncélzat megnövelte a súlyt és
lecsökkentette a szállítható repülőgépek számát 40-50 darabra. Ezzel szemben a
japán és amerikai hordozók esetében „spóroltak” a páncélzattal, de így lehetővé
vált akár 90 gép szállítása. A páncélzat gyengesége találatok esetén
megbosszulta magát, de itt a védelmet leginkább a hajó vadászrepülői képezték,
így ha azon átjutottak a támadó repülői, akkor az már régen rossz volt.
A páncélzattal való spórolás
révén sem a Yorktown-,
sem a japán Shokaku-, Hiryu-osztály vízkiszorítása nem
érte el a 30 000 tonnát, szemben a Saratoga-osztály 39 000 ill. az Akagi 47 000 és a Kaga 44 200 tonnájával (Ennyit a washingtoni egyezmény 33 000
tonnás határáról az átépített hajók esetében).7
A II. világháború
kitörésének idején Japán tíz, az USN csendes-óceáni flottája három (Enterprise, Lexington, Saratoga)
repülőgép-hordozóval rendelkezett.8 Yamamoto tengernagy 6 hordozót
különített ki a december 7-i döntő csapáshoz. Ez a „döntő csapás” képezte a
japán stratégia alapját a világháború előtt és alatt is. Egyetlen döntő
csatában vereséget mérni az USN-re és utána békét kötni, hogy Japán szabad
kezet kapjon déli terveihez, amit úgy lehet egy szóban összefoglalni: „olaj”. A
hadszíntérből következett, hogy a győzelmet a Japán Haditengerészetnek kellett
kivívni, amely, úgy érezték, rendelkezik az ehhez szükséges eszközökkel. A
tengeri háborúban döntő szerepűnek gondolt repülőgép-hordozók terén nyomasztó,
csatahajók terén kis mennyiségi és nagy minőségi (már kész a Yamato!) fölénnyel
rendelkezett.
A repülőgépek terén is
vitathatatlan volt, hogy felülmúlják az USN gépeit. A Mitsubishi AGM Zero-Sen
(amit az angolszászok röviden Zeroként vagy Zeke-ként emlegettek) korának
legjobb hordozóról harcbavethető gépe volt. Jobb volt a legtöbb szárazföldi
indítású vadásznál is, aminek az a jelentősége, hogy a tengerészeti vadászgépek
nehezebbek voltak a szárazföldieknél, mert a hordozó imbolygó repülőfedélzetére
történő leszállás nagyon megterhelte a gépek szerkezetét. A Zero kiválóan
manőverezett, fordulóharchoz elsőrangú volt. Fegyverzete két 20 mm-es gépágyú,
egy 12,7 mm-es és egy 7,7 mm-es géppuska, amit szükség esetén maximum 318 kg
bombateher egészíthetett ki. Hatótávolsága 1560 km9
volt, ami lehetővé tette, hogy jóval nagyobb távolságra kísérje a bombázókat,
torpedóvetőket, mint az amerikai F4F Wildcat vadász, amely 4 (később 6) db 12,7
mm-es géppuskával rendelkezett. A Wildcat fordulékonyságban nem vehette fel a
versenyt, de erősebb motorját, masszívabb felépítését, páncélozottságát ki
tudta használni.10 Ezekből a jellemzőkből következtek a taktikák is:
az amerikai pilóták nagy sebességgel megtámadták a Zerokat, majd felhúztak nagy
magasságba; vagy szemtől-szembe támadtak, kihasználva a Zero egyetlen, ám nagy
hibáját: ahhoz, hogy a vadászgép egyfajta katonai „műrepülővé” váljon, nagyon
könnyűnek kellett lennie, ezért szinte semmilyen páncélzattal nem rendelkezett.
Az üzemanyagtartály nem volt önzáró, így akár egy szerencsés sorozattal el
lehetett pusztítani. A Wildcat ezzel szemben számos találatot kibírt. Ha a Zero
ellenfelét fordulóharcra kényszerítette, akkor viszont lehengerlő volt a
fölénye.11
A japán repülőgép-hordozók
torpedóvető gépe a Nakajima B5N (szövetséges kódja „Kate”) volt. Az F4F számára
könnyű préda volt. A háború első két évének sikerei a Katehez12
és az Aichi D3A („Val”) zuhanóbombázóhoz köthetők. Kifejlesztésekor szem előtt
tartották 1936-ban az akkori német Heinkel-típusokat. A rögzített futóműves gép
bombaterhe relative kicsi volt (max. 370 kg), de a háború kezdetén az elit
japán pilóták kiváló eredményeket értek el vele. 1944-ig gyártották.13
Az USN-nek a torpedóvető
gépe a háború kitörésekor a Douglas TBD Devastator volt. Védőfegyvere egy 12,7
mm-es és egy 7,62 mm-es géppuska volt. Lomha, lassú (sebessége 100 csomó, kb.
185 km/ó), iszonyatosan gyenge manőverezésű gép volt. Midway után a megmaradt
példányokat kivonták a harctéri szolgálatból. Hatósugara a japán Kate-vel
összehasonlítva pedig nevetségesen kicsi volt.14 Az USN
felderítő-zuhanóbombázója a Douglas SBD Dauntless ragyogó repülő volt,
megfelelő hatósugárral, 1000 font (454 kg) bombateherrel.15
A légiharc akkoriban,
évtizedekkel a radar- és infravörös-vezérlésű rakéták előtt, elsősorban a
pilótán múlott. Az ő tudása döntötte el a küzdelem kimenetelét; az, hogy hogyan
használja ki vadászgépe adottságait és az ellenfél gyengéit. Az amerikai
pilóták jobban tudtak egymással együttműködni, mert repülőiken volt rádió, így
folyamatosan kapcsolatban tudtak maradni egymással, míg a japánok egymás közti
kommunikációjukat kézjelekkel oldották meg. A japánok ezért szoros alakzatban
repültek, amely ha felbomlott, sebezhetőbbé váltak.
A repülőgép-hordozókról
kiinduló légiharcnak volt még egy olyan jellegzetessége, ami eltért a
szárazföld feletti légicsatáktól. A nyílt tenger felett nem voltak folyók,
városok, navigációs pontok. Tekintve, hogy a repülőgép-hordozó is óránként
20-30 csomó sebességgel mozgott, a pilótáknak folyamatosan kalkulálniuk kellett
az üzemanyag-mennyiséggel. Egy navigációs tévedés könnyen a pilóta életébe
kerülhetett.
A japán pilóták bőséges
harci tapasztalatokkal rendelkeztek, hiszen már 1937. óta vettek részt
csatákban.16 Már az alapkiképzésük is mindenre kiterjedő volt, ez
azonban sok időbe telt, így évente kb. 100 haditengerészeti pilótát képeztek
ki.17
2.
Előkészületek a világháborúra
A japán egyesített flotta
parancsnoka 1939. augusztusától Isoroku Yamamoto volt. 1884-ben született és
zászlósként a Nisshin cirkáló fedélzetén részt vett a csuzimai csatában, ahol
egy gránátrobbanás letépte két ujját. Csuzima mintájára, egyetlen, döntő
csapással akarta megbénítani az amerikai flottát.18 Dolgát
megkönnyítette, hogy az USN Csendes-óceáni flottáját a nyugati partról
(1916-ban San Diego volt az első állandó támaszpont)19
1940. áprilisában a Hawaii-szigetekre, Pearl Harbor-ba telepítették.20 Yamamoto tengernagy terve heves ellenállásra talált Japánban,
aminek az oka az eltérő stratégia volt. Abban mindenki egyetértett, hogy a
délnyugati irányú támadás az elsődleges. Ehhez azonban az amerikai flottát ki
kell iktatni az egyenletből. Yamamoto terve, amely a flotta legjobb 6
hordozóját kívánta felhasználni, csökkentette a többi akcióhoz szükséges
légitámogatást. Végül a tengernagy kénytelen volt lemondásával fenyegetőzni. Ez
hatott és a terv zöld utat kapott.21 A legfontosabb
megoldandó probléma a Nagumo tengernagy vezette Csapásmérő Erő észrevétlen odajuttatása
Hawaii-hoz és a légitorpedók hatásos bevetése volt. Nagumonak észak felől
kellett közelítenie, az időjárási frontok fedezékében. November 26-án futottak
ki, december 3-án üzemanyagot vettek fel és december 7-én reggel 6 óra előtt
megkezdték az 1. hullám indítását. Az USN semmit sem sejtett.22
Ez megbocsáthatatlan hiba
volt. A két világháború között az amerikai vezetés foglalkozott ezzel a
lehetőséggel, mégis bekövetkezett a meglepetésszerű támadás. 1924. július 22-én
W. Mitchell nyolc hónapos csendes-óceáni körútja után benyújtotta 325 oldalas
jelentését, amelyben többek között egy Pearl Harbor elleni váratlan támadás
lehetőségével is számolt. A meglepetésszerű rajtaütéssel Japán részéről az USA
már Csuzima ill. Port Arthur óta foglalkozott. Mitchell a támadás kezdetét is
megadta: vasárnap reggel 7 óra 30 (nem sokat tévedett: 7 óra 55-kor támadtak).
Hawaii-on a hadsereg parancsnoka, C. Summerall tábornok a Mitchell-jelentést
hazugnak és jelentéktelennek nevezte, így a továbbiakban nem is foglalkoztak
vele.23 1932-ben a Lexington és a Saratoga 152 repülőgéppel egy
reggeli, szimulált támadást hajtott végre Pearl Harbor ellen, sikeresen (!).
Ezzel sem foglalkoztak, semmi sem történt.24 Farthing ezredes a
szigetek légvédelme ügyében tett jelentést 1941. júliusában. 180 B–17-es
bombázóra és 36 nagy hatótávolságú torpedóvetőre lenne szükség ahhoz, hogy
megakadályozzák 6 (!) japán repülőgép-hordozó kora reggeli (!) támadását. Ekkor
azonban összesen 109 B–17-es volt elérhető és azokat Nagy-Britanniának és a
Fülöp-szigeteknek szánták. Így Pearl Harbor-nak nem jutott szinte semmi, csak
egy háborús veszélyre figyelmeztető üzenet november 27-én.25
Április 10-én szervezték meg
a japánok az 1. Légiflottát a 6 repülőgép-hordozóval (Akagi, Kaga, Hiryu, Soryu, Shokaku, Zuikaku). Az ősszel kezdődtek
meg a zuhanóbombázók és a torpedóvetők hadgyakorlatai.26 1940.
november 11-én, amikor a brit Illustrius
hordozó 20 elavult, kétfedelű Swordfish torpedóvetője Taranto kikötőjében a Conte di Cavour csatahajót
elsüllyesztette, a Littorio (3 torpedótalálattal) csatahajót és más egységeket
megrongált 2 gép elvesztése árán, az egész világnak megmutatta a
torpedóvetőkben rejlő lehetőségeket.27 Az USN nem tartott a
torpedóktól Pearl Harborban, mert a kikötőben a víz csak 42 láb mély és a torpedóknak
minimum 120 láb mély víz kellett. Úgy vélték, ha az USN-nek nincs ilyen
torpedója, akkor a Japán Haditengerészetnek sincs. Pedig volt. Ez a támadás
után bizonyosodott be, amikor találtak egy fel nem robbant japán torpedót, amin
stabilizáló szárnyak akadályozták meg a túl mély futást.28 A japán
pilóták november 13-ra már 82%-os találati arányt értek el torpedóikkal.29
A zuhanóbombázók pilótáinak a bombával volt problémájuk: nem tudtak
keresztülhatolni az amerikai csatahajók vastag páncélzatán. A megoldást a 15 és
16 hüvelykes páncéltörő lövedékek jelentették. Ezek a pontos célbajuttatáshoz
szintén stabilizátorokat kaptak. Megállapítható, hogy a körülményekhez képest
tökéletesen felkészültek.30
Ez nem volt elmondható
amerikai ellenfeleikről. A szükséges 180 B–17-es és 100 járőrgép helyett
december 7-én csak 6 B–17-es (a 12-ből) és 49 járőrgép volt bevethető. Ahhoz,
hogy a közeledő hordozókat észleljék, 800 mérföldes sugarú körben kellett volna
járőrözni, amihez 250 repülőgépre lett volna szükség. A rendelkezésre álló PBY
haditengerészeti járőrgépekkel csak a terület 40%-át tudták lefedni. Elsősorban
az északnyugati és a délnyugati megközelítési irányokra koncentráltak, mert az
északi útvonalon rossz időjárás, viharzóna uralkodott. Ezért azt nem is használták
a kereskedelmi hajók, ami kapóra jött Nagumónak. Tökéletes hely volt a
meglepetéshez.31
Oahu-sziget védelmét (ahol
Pearl Harbor található) 137 különböző rendeltetésű repülőgép (a B–17-estől a
P–40-es Warhawk, P–36 Mohawk vadászgépig), 82 három hüvelykes légvédelmi ágyú
(a szükséges 96 helyett), 20 db 37 mm-es löveg (135 helyett), 109 nagy kaliberű
géppuska (309 helyett) alkotta. A szigeten lévő helyőrség – W. Short tábornok
parancsnoksága alatt – 2490 tisztből és 40 469 katonából állt. 10 hónap alatt Short
23 millió dolláros költségvetést nyújtott be a védelmi berendezések
erősítésére, amiből mindössze 350 ezer dollárt utaltak ki, azaz másfél
százalékot.
A korai riasztás céljára 5
mobil radarkészülék állt szolgálatban.32 Ezek egyike észlelte
december 7-én reggel 7 óra után néhány perccel a japán támadók első hullámát. 3
órával korábban pedig a Ward romboló
elsüllyesztett egy japán zseb-tengeralattjárót (2 fős legényég, fegyverzet: 2
torpedó, üzemanyaga 50 percre elég, 19 csomó sebességgel).33 Ezen
egyértelmű előjelek ellenére súlyos kommunikációs mulasztások, hibák folytán
Short tábornok és Kimmel tengernagy (CINCUSPAC – a Csendes-óceáni flotta
főparancsnoka) a japán támadásról csak akkor értesült, amikor bombák már
hullottak Pearl Harbor-ra.
3. Az új fegyver
bizonyít: Pearl Harbor
A japán csapásmérő erő (6
hordozó: Akagi, Kaga, Hiryu, Soryu,
Shokaku, Zuikaku; 2 csatacirkáló:
Hiei, Kirishima; 2 nehézcirkáló: Tone, Chikuma; az Abukuma könnyűcirkáló és 9 romboló) november 26-án futott ki a
Hitokapu-öbölből. December 7-én reggel 6 órakor, Pearl Harbor-tól 275 mérföldre
északra a 6 repülőgép-hordozó szélbe fordult és megkezdte az első támadóhullám
indítását: először a Zero vadászok startoltak (egy a tengerbe zuhant, egy
motorhiba miatt visszafordult), őket követték a Kate-ek, amelyek bombákkal
voltak felszerelve és a vízszintes repülésből végrehajtott támadáshoz szükséges
magasság eléréséhez időre volt szükségük, ezután következett 40 torpedókkal
felszerelt Kate, azután a rövidebb hatósugarú 50 Val zuhanóbombázó. Az első
hullámot (43 vadász, 49 szintbombázó, 40 torpedóvető, 50 Val) Micuo Fuchida
parancsnok vezette. A gépek felvették az előírt alakzatot és 6 óra 20 perckor
elindultak Oahu felé.34 7 óra után indították a 2. hullámot: 36
vadász, 54 bombázó, 78 Val zuhanóbombázó.35
A támadás 7 óra 50-kor
kezdődött, amikor Fuchida kilőtt gépéből egy jelzőrakétát (nincs rádió a
gépen!), ami azt jelentette, hogy az amerikaiak nem gyanítanak semmit, tehát a
torpedóvetők támadhatnak először, ugyanis ők alig 20 méteres magasságból
támadtak, tehát ők voltak a legsebezhetőbbek. A vadászgépek azonban nem
reagáltak Fuchida jelére, aki ezért kilőtt egy második jelzőrakétát. Ezt a
zuhanóbombázók értették félre: 2 jelzőrakéta esetén nekik kellett megkezdeni a
támadást, mert az amerikaiak felkészültek a támadásra.
Így az első hullám gépei
összekeveredve, rendezetlenül, de halálosan indultak meg célpontjaik felé.36
Az 1. támadás Kaneohe haditengerészeti repülőteret érte, ahol 36 PBY
tengerészti járőrgép állomásozott. Az első bomba, amelyet a háborúban ledobtak,
Kaneohe egyetlen tűzoltóautóját találta el. A következő célpont Ewa repülőtere
volt, ahol haditengerészeti F4F, SBD és Vindicator (utóbbi egy kiöregedett
zuhanóbombázó-típus) gépek tartózkodtak. Zerok pusztították el őket. Súlyos
támadás érte a Ford-szigeti hangárokat, a Wheeler Field-i vadászgépeket és Hickam Field-et,37
ahol a parancsnok W.E. Farthing ezredes volt. Drámai módon döbbent rá, hogy a
jelentésében vázolt japán támadás a lehetségesből valóságossá vált. A támadás végére
csak 4 B–17-es maradt repülőképes. Wheeler-en 52 P–40 és 39 P–36 vadászgép
volt. A géppark fele (30 P–40-es is) elpusztult, akárcsak az Ewa-i gépek nagy
része.38
A torpedóbombázók rárepültek
a csatahajósorra (Battleship Row). Sigeham Murata hadnagy dobta le az első
torpedót. A csatahajók párosával álltak A West
Virginia 2 torpedótalálat után elsüllyedt. Az Oklahoma 3 torpedó után felborult. Az Arizonát is eltalálta egy, de a hajó pusztulását egy bomba okozta,
amely a 2. lövegtornyon keresztül az elülső lőszerraktárba hatolva robbant fel.
A hajó orra szétroncsolódott és süllyedni kezdett. További 7 bombatalálat érte
gyors egymásutánban és villámgyorsan elmerült, a legénység négyötödével (1000
ember) együtt. A Tennesseet a West Virginia mellett nem lehetett megtorpedózni: 2 bomba és az Arizona felrobbanása rongálta meg
súlyosan. A Nevada az Arizona faránál, egy torpedótalálatot
kapott (45 láb hosszú lék!), de mozgásképes maradt és elindult az első támadás
végén. Az Oklahoma újabb két
torpedótalálat után (4. és 5.) felborult. A mellette álló Maryland így megúszta torpedótalálat nélkül és csak 2 bomba
rongálta meg. A California 2 torpedó
után süllyedni kezdett.39 A Utah
öreg csatahajót már régen leszerelték, a zuhanóbombázók használták gyakorló
célpontnak. Fegyver nem volt rajta, a fedélzetét megemelték homokzsákokkal, így
hasonlóvá vált egy könnyű-hordozóhoz. A japánok ennek megfelelő kezelésben
részesítették. A hajó számos torpedótalálat után elsüllyedt.40 Az
elavult Raleigh könnyűcirkálót a Utahtól nem messze szintén torpedó
találta el és megrongálta. Hasonlóan rongálódott meg a Helena könnyűcirkáló, amelynek gépházát öntötte el a víz. Az Oglala aknarakót egy közeli találat
süllyesztette el.41
Az Enterprise repülőgép-hordozóról 18 SBD csaknem a 2. hullám támadásával
egyidőben érkezett: egyet az amerikai légvédelem lőtt le, négyet a Zerok.
Bellows-ról a 2. hullám támadásakor szállt fel egy század P–40-es. Ez volt az
egyetlen szervezett amerikai támadás, amely végül 11 japán repülőgépet
pusztított el.42
Az érkező japán
zuhanóbombázók a Nevadát és a
szárazdokkot támadták. A Nevadát,
amely 5 bombatalálat után süllyedőfélben volt, végül partra kellett futtatni,
mivel kapitány attól tartott, ha elsüllyed, elzárja a szűk hajózócsatornát.43
A szárazdokkban lévő Pennsylvaniát
egy bombatalálat érte. Szintén dokkban állt 3 romboló: a Shaw, a Cassin és a Downes. A Shaw orrát egy bomba rombolta szét, egy másik bomba pedig
felrobbantotta a Cassin
lőszerraktárát olyan erővel, hogy a hajó átrepült a Downes-on katasztrofális tüzeket okozva. (Hármójuk közül a Shaw-t sikerült megjavítani és részt
vehetett már a Guadalcanalért folyó harcban.)44
Pearl Harbor
veszteséglistája röviden: elpusztultak az Arizona,
Oklahoma, California, West Virginia, Nevada csatahajók, a Utah célhajó, a Oglala aknarakó, 3 romboló. Megsérültek a Tennessee, Maryland, Pennsylvania csatahajók, a Raleigh, Helena, Honolulu
könnyűcirkálók.45 Megsemmisült 188 repülő, 128 megsérült. Személyi
veszteség: flotta: 2008 halott, 710 sebesült; hadsereg: 218 halott, 364 sérült;
tengerészgyalogság: 109 halott és 69 sebesült. 78 civil halott és 35 sebesült.
Ezzel szemben a japán veszteség nevetségesen csekély volt: 55 fő. Ez 29 lelőtt
repülő személyzete (ebből 6 vadász és 14 zuhanóbombázó a 2. hullámból), 9 ember
a minitengeralattjárókról (az egyetlen túlélő Szakamaki zászlós az első
hadifogságba esett japán volt) és egy nagy tengeralattjáró személyzete.46
A támadás eredménye
felülmúlta a japán reményeket. Az amerikai csatahajóflotta megsemmisült! Az
ebből fakadó örömöt csak két dolog árnyékolta be: a Pearl Harbor-i bázis nem
semmisült meg, ugyanis a dokkok, olajtárolók sértetlenek maradtak, és hogy a
tengeri harc immár legfontosabb fegyverei, a repülőgép-hordozók nem
tartózkodtak a kikötőben. Halsey tengernagy az Enterprise hordozóval 7-én reggel tért vissza Wake-szigetről, ahová
vadászrepülőket szállított. Brown tengernagy a Lexingtonnal pedig Midway-nél teljesített hasonló feladatot. A
harmadik hordozó, a Saratoga, a
nyugati parton tartózkodott. A csatahajók pusztulása az addigi terveket a
papírkosárba utasította és új eljárásokat kellett kidolgozni, amely a megmaradt
hordozókra és a cirkálókra épít.47
Pearl Harbor fényes japán
győzelem volt, de hosszútávon kudarcként értékelhető. A csapás, bár nagy
veszteségeket okozott, nem bizonyult döntőnek. A legfőbb célok, az amerikai
hordozók nem voltak a kikötőben. A Pearl Harbor-i olajtárolók és a kikötői berendezések
jórészt sértetlenek maradtak, így a bázis tovább funkcionált.48 Ezt
meg lehetett volna akadályozni december 7-én egy 3. csapás indításával, amelyet
az újrafegyverzett 1. hullám gépei alkottak volna, de Nagumo tengernagy, miután
Fuchida parancsnok jelentette, hogy az amerikai flotta legalább 6 hónapra
harcképtelen lett, lefújta a 3. csapást. A haditerv kidolgozásánál már Yamamoto
számításba vette, hogy a csapásmérő erőt felfedezik és támadások érik. Volt,
aki a hordozók felének elvesztésével is számolt. Ehhez képest a veszteségek
elenyészőek voltak (9 gép az első, 20 a második hullámból) és Nagumo nem akarta
kísérteni a sorsot. Vezérkari főnöke, Kusaka tengernagy támogatta őt, szemben a
pilóták, Fuchida, Genda (utóbbi az 1. légiflotta törzsének tagja) véleményével, hogy indítsanak további
támadásokat Oahu ellen vagy keressék meg az amerikai hordozókat. Délután egy
órakor végül Nagumo flottája észak felé fordult és 26 csomós sebességgel
távozott, miután Kusaka szerint 80%-os sikert arattak.49
Tulajdonképpen a támadás
szükségtelen volt. Japán hadicéljai Délkelet-Ázsiában és Holland-Kelet-Indiában
voltak, amelyeket az amerikai csatahajók hatékonyan el sem tudtak érni, mert
nem rendelkeztek elegendő tankhajóval. Az öreg csatahajók elpusztításával pedig
Japán meggyőzte a kétkedőket, hogy a tengeri háborúban a repülőgép-hordozóé a
jövő. Bírálták Nagumot, hogy nem próbált partraszállni Hawaiin. Ez lehetetlen
lett volna: a helyőrség 40 000 fős és a nyugati partról könnyen elérhető, míg a
japánoknak az utánpótláshoz át kellett volna szelni csaknem az egész óceánt.
Ugyanolyan lehetetlen helyzetbe kerültek volna, mint amilyenben az USA volt a
Fülöp-szigeteken. Ráadásul egy nagyarányú partraszálláshoz (40 000 ember ellen)
komoly erőket kellett volna elvonni a Fülöp-szigeteki, malájföldi, borneói
akcióktól. Ez utóbbi hadműveleteket kellett kiegészíteni az oahui támadással és
nem fordítva. Hawaii-on nem voltak olajmezők, Borneón igen. Ilyen egyszerű.50
4. A felkelő
nap
Nagumo támadásának hírére a
japán hadigépezet azonnal mozgásba lendült: 2 romboló (Ushio, Sazanami) ágyúzta Midway-t, a Déli Expedíciós Flotta (Ozawa
altengernagy parancsnoksága alatt) a Maláj-félsziget keleti partjain csapatokat
tett partra.51
Utóbbiak ellen vonult fel a
brit keleti flotta főereje, Phillips ellentengernagy vezetésével, amely a Prince of Wales csatahajóból, a Repulse csatacirkálóból és 4 rombolóból
(Express, Electra, Vampire, Tenedos)
állt. A tervek szerint a légifedezetet adó Indomitable
hordozót nélkülözni kellett, mert a nyáron zátonyra futott és még mindig
javítás alatt állt.52 Így a kötelék (Force Z) december 8-án 17 óra
30-kor légitámogatás nélkül futott ki Szingapúrból. Phillipsnek ígértek
légitámogatást, de a légierő súlyos harcban állt a japánokkal, és nem volt
nélkülözhető gépe. Így éjjel japán hidroplánok kezdték háborítatlanul követni a
Z-erőt. Phillips a Kuantannál folyó partraszállási műveletek ellen indult,
amikor 11 óra 15 perckor japán szárazföldi repülőgépek megtámadták. 34 gép
támadott az első hullámban és a Repulse
öt torpedó és egy bombatalálat után felborult és elsüllyedt, megölve a
legénység 327 tagját (1181 főből). A Prince
of Wales két és fél órás harcban 15 géptől 7 torpedótalálatot kapott és egy
bomba közvetlenül a hajó orránál robbant. A Prince
of Wales követte a Repulse-t a
hullámsírba. 2080 tengerészt mentettek ki a rombolók a 2921-ből. Pearl
Harbornál mondhatták, hogy az amerikai hadiflotta elleni sikerek fő oka a
meglepetés volt, hogy a kikötőben állva találtak rá a teljesen gyanútlan
csatahajókra, amelyek amúgy is korszerűtlenek voltak. A brit Prince of Wales ezzel szemben felkészült
a légitámadásra, jól páncélozott volt és a legkorszerűbb légvédelmi eszközökkel
rendelkezett, elvégre a brit flotta legmodernebb csatahajója volt, mégis
áldozatául esett egy maroknyi repülőgépnek.53
December 8-ára esett az egyetlen
amerikai hadihajó-megadás a háborúban: a Wake
ágyúnaszádot Sanghajnál megpróbálta elsüllyeszteni a személyzete, ám a víz
túl sekély volt és nem sikerült. Ezután húzták fel a fehér zászlót.54
A következő néhány hónap
Japán sikersorozat volt: megszállták Guam-ot december 10-én, elfoglalták a
Wake-szigetet december 23-án (a Pearl Harbor felől visszatérő Hiryu, Soryu hordozó repülőinek
támogatásával), decemberben több helyen is partraszálltak a Fülöp-szigeteken,
25-én megszállták Hong Kong-ot, január 11-én partraszálltak Celebeszen, 23-án
elözönlötték a Bismarck-szigeteket, Rabault, Kavienget 4 hordozó (Akagi, Kaga, Shokaku, Zuikaku)
támogatásával. Megsemmisítették az ABDA-flottát, február 7–15. között bevették
a „bevehetetlen” Szingapúrt . Február 13-án szálltak partra Szumátrán (a Ryujo könnyű-hordozó és 5 cirkáló
támogatásával Palembangnál), 18-án Balin (Jávánál) – Jáva végül március 9-én
kapitulált. Japán kézre került Borneó (Mirin december 15-én, Borneón január
8-án szálltak partra) és a Fülöp-szigetek – Bataan április 9-én, Corregidor május 6-án kapitulált.55
Február 23-án egy japán
tengeralattjáró ágyútűz alá vette a Santa Barbara-i olajfinomítót
Kaliforniában, június 22-én egy másik naszád támadást intézett a
Columbia-folyónál lévő Fort Stevens bázis ellen. Először érte katonai támadás
az USA kontinensen lévő támaszpontjainak egyikét 1812. óta. Ez a két akció
azonban csak a propagandának jelentett sikert, semmiféle katonai jelentőségük
nem volt. Annak sem, amikor egy tengeralattjáróról indított hidroplán 1942.
szeptember 9-én bombákat dobott le
Oregon állam felett. Eredménye egy kisebb erdőtűz lett.56
Jóval nagyobb jelentősége
volt a japánok Holland-Kelet-Indiában folyó előretörésének. Holland-Új-Guinea
áprilisban elesett, ÉK-Új-Guineában március 8-án foglalták el Laet, Salamauát.
Rabaulból kiindulva (amely a térség legfontosabb támaszpontjává vált) kezdődött
el a Salamon-szigetek megszállása március végén, amelynek legtávolabbi pontja
Tulagi elfoglalása volt május 3-án.57
Az általános japán
előretöréssel szemben az USN nem sokat tehetett. Pearl Harbor után offenzív
fegyverként csak a repülőgép-hordozók maradtak, de belőlük csak 3 volt a
Csendes-óceáni flotta állományában. December 9-én ért a Saratoga (a három hordozó közül utolsónak) Pearl Harborba. A
helyzet drámai volt: a kikötő tele volt elsüllyedt vagy megfeneklett hajókkal,
némelyik fedélzetén több száz emberrel, akik reménytelenül csapdába estek
például az Oklahoma vagy a West Virginia testében (az utóbbi hajón
az utolsó „túlélők” csak december 23. körül haltak meg!).58 December
8-án MacArthur tábornok a Fülöp-szigeteken értesült a Pearl-i támadásról. 33
B–17-ese, 90 más típusú repülőgépe jelentős erőt képviselt. Tisztjei tanácsának
ellenére nem indított megelőző csapást a Formosa-i repülőterek ellen. Téves
riasztások sorozata érkezett, vadászgépei nemlétező japánokat kerestek. Végre
11 óra 30-kor a bombázók felét felkészítették a támadáshoz, azonban a japán
légierő ekkor intézett rajtaütésszerű támadást ellenük. Gyors volt és drámai:
néhány perc alatt MacArthur légierejének a fele elpusztult és a közelgő
partraszálláshoz szükséges légifölényt kivívták a japánok.59
Ebben a csüggesztő
időszakban egyedül Wake kitartása nyújtott valami reményt. December 11-én a
japánok partraszállást kíséreltek meg, amit sikerült megakadályozni a sziget
kis létszámú védőjének (450 tengerészgyalogos, 13 db 3 és 6 db 5 hüvelykes
légelhárító löveg, valamint az Enterprise
által a háború előtt odaszállított egy századnyi (12 db) F4F Wildcat
vadászgép). 2 japán romboló és egy szállítóhajó elsüllyedt és a támadók
kénytelenek voltak visszavonulni, hogy megvárják a Nagumótól leválasztott Hiryu-t,
Soryu-t.60
Kimmel tengernagy
elkészítette a tervét Wake felmentésére úgy, hogy a japán flottát csapdába
csalja. Mindhárom hordozó a rendelkezésére állt: Halsey tengernagy az Enterprise-al,
Brown tengernagy a Lexington-nal – ők
Pearl Harbor előtt járőröztek. A Saratoga (Leary altengernagy) köré egy új TF-ot
szerveztek és Fletcher tengernagyot a Minneapolis nehézcirkáló fedélzetén
utasították, hogy vegye át a parancsnokságát.61 Északon Fletcherrel,
délen Brownnal, köztük Halseyvel kellett felvonulni Wake-hez, hogy
meglepetésszerűen rajtaüssenek a japánokon. Kimmel gyorsan tanult a december
7-i katasztrófából. Brown figyelemelterelő támadást hajtott volna végre
Jaluit-atoll ellen. Halsey a Johnston-sziget felől támogatná Fletchert, aki
észak felől támadna rá a Wake térségében lévő japánokra. A Tangier hidroplánellátó pedig üzemanyagot és lőszert szállítana a
szigetre.
A terv jó volt, de a
bürokrácia közbeszólt. A haditengerészeti vizsgálatot követően, amelyet Knox
miniszter végzett el, Kimmelt (a szárazföldi hadseregnél pedig Short
tábornokot) tették meg bűnbaknak.
December 16-án Kimmel utódja
Chester W. Nimitz lett.62 Mielőtt
Nimitz megérkezett volna Pearl-be, addig a parancsnoki teendőket
ideiglenesen W. Pye altengernagy látta el. Legfontosabb feladatának az erők
megőrzését tartotta, amíg a végleges parancsnok, Nimitz megérkezik. Brown
ellentengernagy, hiányos légvédelmi lőszerkészletére hivatkozva, egyetértett
vele. Márpedig az erők megőrzésének nem a támadás a legjobb módja. December
19-én Halsey (TF 8) kihajózott Pearlből, 20-án Fletcher már félúton volt Wake
felé. Pye nem állította le a hadműveletet, inkább ... nehéz jobb szót találni
rá a szabotázsnál: Brownt észak felé küldte, hogy segítsen Fletchernek, akit
Pye megállított azzal, hogy vegyen fel üzemanyagot.
Közben a csapda működni
látszott: december 21-én haditengerészeti gépek támadták Waket. Színre lépett a
Hiryu és a Soryu. Pye azonban úgy gondolta, hogy ez valóban csapda, csak éppen
az USN-nek. December 22-én 600 mérföldre Wake-től Fletcher tankolt. Ekkor már
lekésett mindenről: túl távol volt ahhoz, hogy a tankolás végeztével (ami 10
órán át tartott) hatékonyan beavatkozhasson: 23-án Wake ádáz csata után
elesett. Pye, mielőtt ezt megtudta volna, végre visszarendelte a hajókat.
Néhány pilóta csaknem fellázadt ezért a Saratoga-n.
Fletcher (legnagyobb megkönnyebbülésére) visszavonulhatott.63
5. Korai
portyák
Nimitz első kérdése
érkezésekor a Wake-i helyzetre vonatkozott. Megdöbbenéssel értesült a hírről.
Azután december 31-én 10 órakor hivatalosan is átvette a parancsnokságot
(CINCUSPAC). Másnap megérkezett San Diego-ba az Atlanti flottától a Yorktown hordozó 9 romboló kíséretében.64
Ezzel Nimitz főereje 4 hordozóra növekedett, igaz, csak néhány napra, mert
1942. január 11-én a Saratoga-t
megtorpedózta egy japán tengeralattjáró és hónapokra kivonta a harcból.65
Legközelebb csak Guadalcanalnál, augusztus 7-én jutott szerephez.
Fletcher átvette a
parancsnokságot a TF17 felett, amely a Yorktown
köré szerveződött. 1943-ig egy átlagos amerikai TF egy hordozóból és a
fedezetét ellátó cirkálókból, rombolókból állt. Csatahajó Pearl Harbor után nem sok maradt és azok is az
Atlanti-óceánon láttak el konvojkíséretet (pl.: a Mississippi). Továbbá maximum 21-25 csomós sebességük nem is tette
volna lehetővé a gyors (25-33 csomó maximum) kötelékekkel való együttműködést.
Fletcher légicsapásokat
végzett január–februárban a periférikus japán támaszpontok ellen: Makin
(Gilbert-szigetek), a Marshall-szigetek déli részén Jaluit és Milli kisebb
károkat szenvedett. Február 1-jén zajlott le az első légicsata az amerikai F4F
és a japán Zero vadászgépek között.66
Közben Halsey Wotje,
Maleolap, Kwajalein (Marshall-szigetek) és a Marcus-sziget ellen indított
légitámadásokat. Nem okoztak komoly károkat, de nem is szenvedtek
veszteségeket.67 Az újságok címlapjain azonban ezek jelentős
győzelmek voltak és az amerikai flotta akcióképességét bizonyították. Ezekben a
vészterhes napokban az egész országnak morálisan szüksége volt ezekre a
látszatgyőzelmekre. A kis akciók nem csak a morálnak használtak, hanem növelték
a pilóták rutinját, harci tapasztalatát. Különösen fontos volt a tapasztalat
növelése, mert a pilóták nagy részének még a hordozóra való leszállás is
problémát okozott. Fel sem érhettek – egyelőre – a kiváló japán pilótákkal. A
kis rajtaütések bebizonyították a Japán Haditengerészetnek, hogy az amerikai
flottát megverték ugyan, de távolról sem győzték le. Támaszpontjaik
biztosításához végezni kellett az amerikai hordozókkal. A japán hordozók
főereje azonban áprilisban az Indiai-óceánon a brit flotta likvidálásával volt
elfoglalva (a Hermes hordozót, a Cornwall és a Dorsetshire nehézcirkálókat elsüllyesztették néhány kereskedelmi
hajóval együtt).68
Az amerikai flotta azonban
nem marad tétlen. King tengernagy operációs tisztjétől, Frog Lawtól
(tengeralattjárós volt) származott a tokiói bombatámadás ötlete. Norfolkban a Hornet hordozót és J. Doolittle
alezredes (USAAF) 16 db B–25 Mitchell bombázóját készítették fel a feladatra.69
Ezek a szárazföldi légierő ikermotoros közepes bombázói voltak, 440 km/órás
végsebességgel, több mint 2000 km-es hatótávolsággal és 1820 kg-os
bombateherrel.70 A gépek túl nagyok és túl nehezek voltak a
repülőgép-hordozók könnyű, egymotoros gépeihez képest: a felszállás
istenkísértés volt, a landolás egyenesen lehetetlen. A bombázókra a
hatótávolságuk miatt volt szükség. A hordozók legnagyobb hatósugarú gépe az SBD
volt, kötelékben, nagy magasságban repülve kb. 280 mérföldes távolságig tudott
csapást mérni. Ehhez azonban veszélyesen meg kellett volna közelíteni a japán
partokat, jóval a szárazföldi légierő hatósugarán belülre. A B–25-ket el
lehetett indítani biztonságos 500 mérföldes távolságból a célok (Tokió, Nagoya,
Kobe, Yokohama) ellen. A repülőfedélzet relatív rövidsége miatt a B–25-öknek a
támadás után Kínába, baráti területre kellett repülni. Halsey tengernagy
parancsnoksága alatt vonult fel a Hornet és
kísérője, az Enterprise. Április
18-án a japán partoktól nem messze Halsey összefutott egy japán járőrhajóval,
amely azonnal leadta a jelentést az ellenséges hajókról. Halsey nem várhatott
tovább: miközben megtámadta és elsüllyesztette a járőrt (amelynek jelentése nem
jutott el Tokióba), azonnal elindította a B–25-öket 650 mérföldnyire a céltól.
A légitámadás által okozott anyagi kár minimális volt71
– a legjelentősebb eredménye a Ryuho könnyű-hordozó
megrongálása amelyet csak decemberre állítottak helyre, ám ekkor újra
megrongálta az USS Drum, így mehetett
vissza a hajógyárba.72 A 16 támadó gép szigorú parancsot kapott,
hogy a Császári Palotát nem támadhatják, de a morális hatás így is óriási volt:
bebizonyosodott, hogy Japán sebezhető és a hadsereg, légierő, haditengerészet
nem tudja garantálni a Császár személyes biztonságát. Ezért meg kellett
erősíteni Japán légvédelmét és Yamamoto főparancsnok személyes meggyőződése
miatt is mindenképpen le kellett számolni az amerikai hordozókkal.
Az Egyesült Államoknak
Doolittle akciója belekerült mind a 16 bombázójába: egy Vlagyivosztokban
landolt, ahol a személyzetet egy évig internálták szövetségeseik; 15 gép elérte
ugyan Kínát és kényszerleszállást hajtott végre, de nem sikerült ezt
mindenkinek baráti területen megtennie: 8 ember a japánok fogsága esett, akik
hármat kivégeztek, egy pedig a kínzásokba pusztult bele.73
6. A japán
offenzíva megállítása: a Korall-tenger
Márciusban, amikor a japán
haditevékenység megélénkült a délnyugati Csendes-óceánon, Fletcher tengernagy
csatlakozott Brown tengernagy kötelékéhez (2 hordozó, 6 nehézcirkáló, 12
romboló és tankerek) a Korall-tengeren, miközben Halsey még a
Doolittle-portyára készült. A március 8-i Lae-i és Salamana-i partraszállások
hírére Brown észak felé indult és 10-én rajtaütött a Huon-öbölben a japán
csapatszállítókon. 1 csapatszállító elsüllyedt, számos megrongálódott. Ez volt
az első valóban sikeres amerikai légitámadás. Ezzel a japánok kétséget kizáróan
értesültek arról, hogy legalább egy amerikai hordozó a körzetben tartózkodik.74
Nimitz számára elég volt a
térképre nézni, hogy lássa az Ausztrália felé tartó japán előrenyomulás
veszélyességét. Márciusra világossá vált (Lae, Salamaua után), hogy Ausztrália
sorsát Port Moresby dönti el. A japánok pápuai előretörését MacArthur meg tudta
állítani, de Moresby a tenger felől sebezhető maradt.75
Március közepén, amikor Brown visszatért Pearl Harborba, hogy a kötelék
parancsnokságát Fitch ellentengernagy
vegye át, Fletcher TF17-es köteléke (Yorktown
hordozó, Astoria, Chester, Portland nehézcirkálók
és 7 romboló) a Korall-tengeren maradt, hogy megakadályozza a további japán
térnyerést. Nehéz helyzetben volt, 3600 mérföldre állt Pearltől, nem volt
megfelelő kikötő, Brisbane a japánok közelsége miatt nem volt biztonságos, tőle
900 mérföldre keletre Noumea kikötője (ahol néhány hidroplán és Patch tábornok
20 000 katonája volt) túl kicsi volt a hordozók számára. Noumea-tól 1000
mérföldre keletre található a Tonga-szigetcsoport Tongatatu kikötője, ahol a Solace kórházhajón és 120 új-zélandi
katonán kívül szinte semmi, még egy javítóműhely sem volt. Még belegondolni is
rossz, mi történt volna abban az esetben, ha egy hajó komolyabb sérülést
szenved. A Korall-tengeren március második fele és április nyugodtan telt. A
japánok erőt gyűjtöttek a következő nekirugaszkodáshoz, aminek kétségtelenül
Port Moresby a végcélja. Flecher zavartalanul cirkált, 2-3 naponta feltöltve
üzemanyaggal a rombolókat. A Yorktown-ra
és a cirkálókra hetente egyszer került sor. Két tankhajócsoport működött, 1
tanker 1 rombolóval párban: Neosho – Sims romboló, ill. Tippecanoe – Worden romboló. Érdekes
megemlíteni a tankerekkel való találkozási pontokat: Points Rye, P. Gin, P.
Scotch, P. Bourbon, holott az USN 1914. óta „száraz” volt (kivéve
„természetesen” Halsey hordozóját, ahol mindig nagy mennyiségű whisky volt,
persze csupán egészségügyi okokból ...).76
Fletcher április 23-án
befutott 2 napra Tongatabuba.77 Közben április 3-án felváltotta
Fitch Brownt a TF11 élén és május 1-ére megbeszélt egy találkozót Fletcherrel
Espiritutól délre 250 mérföldre. Április 16-án indult el a TF11 Pearl-ből a Lexington hordozó-val, amit a Minneapolis, New Orleans nehézcirkáló-k
kísértek 5 romboló társaságában. Fletcher volt kettejük közül a rangidős tiszt
(OTC – Officer in Tactital Command), ezért a közelgő ütközetet neki kellett
irányítania78 (április 30-án indult el Halsey Pearl-ből és szinte
biztosnak látszott, hogy nem érkezik meg időben).79
Amiből később a
Korall-tengeri csata lett, az egyszerű rajtaütésnek indult. Május 3-án
felderítőgépek észlelték Tulaginál (Salamon-szigetek) a japán partraszállást.
Fletcher észak felé indult, hogy 4-én
reggel lecsapjon rájuk. Fitch még tankolt, ezért nem tudott csatlakozni.80
A cél Shima ellentengernagy partraszálló köteléke volt: 3 aknarakó, 2 romboló,
2 tengeralattjáró-vadász, 5 aknakereső hajó és néhány hidroplán.
Az első hullámot 28 SBD és
12 TBD alkotta, amelyeket néhány vadászgép fedezett. Az SBD-ken 1-1 1000
fontos, nagyerejű bomba volt, a TBD-ken torpedó. Szórványos légelhárító tűztől
eltekintve semmilyen ellenállásba nem ütköztek. 9 óra 30-ra visszaértek, majd
egy órás újrafegyverzés után újra felszálltak. 17 óra 15-re Fletchernek már a
az összes gépe a fedélzeten volt, beleértve a 3.hullám támadóit is. A támadás
során 2 amerikai repülőt lőttek csak le. A kötelék ezután dél felé fordult,
hogy találkozzon Fitch-csel. A támadás eredménye 1 elsüllyedt romboló, 1
elsüllyedt aknarakó és 3 elpusztított aknaszedő mellett néhány hidroplán
megsemmisítése volt. Összesen 76 db 1000 fontos bombát, 22 torpedót és 8000
gépágyúlőszert használtak el. A Yorktown pilótái
ezzel átestek az első komolyabb harcon.81 A Port Moresby ellen
készülődő flotta azonban a légitámadás révén tudomást szerzett az amerikai
jelenlétről és ismerve az amerikai haditengerészeti repülők hatósugarát,
hozzávetőlegesen meg tudták állapítania Fletcher pozícióját. Ekkor már jelentős
japán erők voltak a térségben: Goto ellentengernagy biztosította a Port Moresby
ellen vonuló partraszállóhajókat a Shoho könnyű-hordozóval,
4 nehézcirkálóval és 2 rombolóval. Takagi altengernagy látta el a
távolfedezetet Hara ellentengernagy 2 hordozójával, a Shokaku-val és a Zuikaku-val,
amelyeket 2 nehézcirkáló és 6 romboló kísért.82 Takaginak 125
repülőgépe volt Fletcher és Fitch 141 repülője ellen. Takagi, értesülve a
Tulagi elleni légitámadásról, azonnal megindult a Salamon-szigetektől nyugatra
Fletcher felé. A meglepetés és a rutinosabb pilóták mellette szóltak. Fletcher
azzal, hogy dél felé haladt, elrontotta Takagi meglepetését. 5-én találkozott
Fitch-csel és üzemanyagot vett fel a Neosho-ról.
Másnap Fitch hajói vettek fel üzemanyagot, azután délre küldték a Neoshót és a Sims-et, a két TF pedig ÉNY felé fordult. Délután ugyanis az USAAF
4 B–17-ese megtámadta Goto-t Bougainvilletől délre (egy közeli találatot értek
el a Shohon). Fletcher úgy számolt,
hogy május 7-én ér Goto hatótávolságba.83
Fletcher Crace
ellentengernagy támogatóerejét (HMAS Australia,
Chicago nehézcirkálók, HMAS Hobart könnyűcirkáló és a Perkins, Walke rombolók) a Jomard-átjáró
felé küldte, hogy támadja meg a minden bizonnyal arra tartó csapatszállítókat.84
A japán inváziós csoport
Kajioka ellentengernagy parancsnoksága alatt a Yubari könnyűcirkálót, 6 romboló-t és 11 szállítóhajót foglalta
magába (5 szállítón tengerészeti egységekkel, 6-on pedig katonákkal). Előttük
haladt Marumo ellentengernagy támogató csoportja 2 hidroplánszállítóval, 2
könnyűcirkálóval és 3 ágyúnaszáddal.
6-án éjszaka Fletcher és
Takagi 100 mérföldnyire jártak egymástól, de folyamatosan távolodtak:
északnyugat ill. dél felé. 60 mérföldnél Fletcher már radarral észrevette volna
a japán hordozókat.85
Május 7-én reggel 8 órakor
amerikai felderítőgépek észlelték Marumo erejét, amit 2 hordozónak és 4
cirkálónak írtak le 150 mérföldnyire északnyugatra. Fletcher (és Fitch) joggal
hihette, hogy ez a főerő. A Lexington
9 óra 30-kor indította repülőit, a Yorktown
valamivel később.86 Fél tizenegykor már kb. 90 gép tartott a japánok
felé. A felderítőrepülő ekkor korrigált: 2 cirkálóból és 4 rombolóból áll az
ellenség. Az amerikai gépeket nem hívták vissza, mert a tankolás és felszállás
közben a hordozók roppant kiszolgáltatottak lettek volna. 11 óra körül a Lexington támadócsoportja 1
könnyű-hordozót, 3 nehézcirkálót, 2 rombolót észlelt – ráakadtak Goto
egységére.87 A hordozó a Shoho
(testvérhajója a Zuiho) volt 11,262
tonnával és alig 30 repülővel.88 A Lexington gépei leszedték ugyan a Shoho vadászvédelmét, de közvetlen találatot nem sikerült elérni. A
Yorktown gépei ezeket bepótolták: 2
db 1000 fontos találta el a hajót, amelyen tűz ütött ki. További találatokat
követően néhány percen belül elsüllyedt, 631 fővel a fedélzetén. Goto megmaradt
erőivel gyorsan visszavonult északkeletre.89
Időközben Crace tengernagy
különítményét megtalálták a japán szárazföldi felderítőrepülők. A Shohót ért támadás pedig azt jelentette,
hogy legalább egy amerikai hordozó is a környéken van. Ezért az Inváziós erő
visszavonult Rabaulba, nem kockáztatva a szállítóhajókat egy csatában. Cracet
először 11 japán bombázó támadta sikertelenül Rabaulból. A következő
légitámadást egy tucat szárazföldi torpedóvető hajtotta végre kis magasságból:
ötöt lelőttek és mind a 8 kilőtt torpedót sikerült elkerülni. Később 20 „Sally”
nehézbombázó támadott sikertelenül 20,000 lábról. Ez is kudarcba fulladt. Végül
3 B–17-es tévedésből bombázta őket. Ez már a rettenthetetlen Cracenek is sok
volt, ezért elindult Ausztrália felé.90
Reggel nemcsak Fletcher,
hanem tőle 400 mérföldre délre Takagi is elhibázta az ellenség főerejét. A
japán felderítőgépek a Neosho–Sims
párost egy hordozóként és egy cirkálóként azonosították, amik ellen be is
vetették a teljes légierőt a 2 hordozóról. A szintbombázás hatástalan volt, de
dél körül 36 Val 3 bombával végzett a Sims-el
(2 bomba a gépházban robbant). A Neosho 7
találatot kapott és egy lelőtt japán Val a hajó tatjára zuhant. A tanker
tehetetlen ronccsá vált, de nem süllyedt el91 – végül a
Henley romboló 4 nappal később 123
túlélő felvétele után megadta a kegyelemdöfést torpedóival.92
Délután fél háromkor
Fletcher gépei újra harcra készek voltak. A tengernagy értesült az inváziós
erők visszafordulásáról és kelet felé kereste a japán főerőt. Naplemente előtt
a radarok sok repülőt észleltek. Takagi már közel járt, ugyanis a Neosho és kísérője elleni támadást
követően északra fordult és felfedezte Fletchert. Ami az amerikaiakat
megmentette, az az időjárás volt: a felhős, esős időben a japán támadó
repülőgépek nem akadtak rájuk. A radaron észlelt japán repülők ellen felküldött
vadászok 9 ellenséges repülőgépet pusztítottak el. Ezek a vadászok már éjjel
értek vissza a hordozókhoz, ezért felkapcsolták a keresőfényeket, hogy
megkönnyítsék a leszállást. Ez tengeralattjáróktól hemzsegő vizeken őrült
felelőtlenség volt, de az USN ezúttal megúszta. Takagi tényleg közel volt,
hiszen 3 japán repülő csaknem leszállt az amerikai hordozókra tévedésből.
Mindkét fél nagyjából tisztában volt a másik helyzetével, de egyik sem merte
megkockáztatni az éjszakai harcot. Takagi továbbra is észak felé haladt, míg
Fletcher dél–délkelet felé.93
Hordozók
hordozók ellen
Május 8-án reggel 6 és 6 óra
30 között mindkét fél felderítőrepülőket küldött ki. Ekkor 180 mérföldre jártak
egymástól: Takagi északra, Fletcher délre (az éjjel alig 100 mérföldre haladtak
el egymás mellett). Hara a felderítők után küldte 90 repülőjét, hogy mihelyst
megvan a cél, azonnal támadjanak. Fletcher ellenben megvárta a pontos
felderítési adatokat és ezek birtokában 8 óra 35-kor kezdte meg a gépek
indítását. A két hordozóról összesen 17 F4F, 46 SBD és 21 TBD indult útnak. Egy
jól koordinált támadás tökéletes időzítést követelt: a vadászok legfelül
biztosítanak, alattuk az SBD-k, végül egészen alacsonyan a torpedóvetők
repültek. Az egész köteléknek az utóbbiak, a leglassabbak sebességéhez kellett
alkalmazkodnia.94
11 órakor az amerikai
radarok (amelyek 1942. májusában még csak a hordozókra, csatahajókra és
cirkálókra voltak telepítve)95 70 mérföldre japán
gépeket észleltek. Az amerikai flotta dél felé fordult és Fletcher átadta a
taktikai parancsnokságot a tapasztaltabb Fitch-nek, aki gyorsan 9 F4F vadásszal
erősítette meg a légijárőröket és néhány SBD-t is hívott segíteni. 11 óra 20
perc körül, hátukban a nappal, megérkeztek a japánok. Ekkor a két TF egymástól
1-2 mérföldnyire, külön védekezett, ezzel megosztva a tűzerőt, de reményeik
szerint a támadó japánokat is.96 A Yorktown kb. 8 torpedót került ki. Aztán
egy páncéltörő bomba keresztülhaladt a repülőfedélzeten és a hajó belsejében
robbant, maelynek következtében egy kb. 12 hüvelykes lyuk keletkezett a
repülőfedélzeten, kilyukadtak olajtartályok, és a javítószemélyzet jó része (66
fő) meghalt. A hajó azonban úszóképes maradt és hamarosan a repülőgépeket is
fogadni tudta.
A Lexington rosszabbul járt: 10 torpedót ugyan kikerült, de az
1927-ben épült hajó nem vehette fel a versenyt fordulékonyságban a Yorktownnal. 2 torpedótalálatot követően
a hajó 7 foknyira megdőlt, amit nagy nehezen korrigáltak. Két bomba is
becsapódott: egy a kéménynél, egy az 5 hüvelykes lőszereknél.97
Csak 25 percig tartott a támadás, de szolgált néhány tanulsággal: a védő
vadászgépek 3000 méteren járőröztek, holott a japánok 6000 méteren érkeztek.
Rengeteg idő telt el azzal, hogy a megfelelő magasságba emelkedtek.
Bebizonyosodott, hogy az SBD-k esélytelenek a Zerokkal szemben, akik nagyon is
értették a dolgukat, akárcsak a Val-ok és Kate-k pilótái, holott nem is ők
voltak a japán tengerészeti légierő elitje (az elit az Akagin és a Kagán
szolgált). Az amerikai radar megbízhatatlan volt még: a támadás alatt mind a Yorktown, mind a Lexington lokátora kikapcsolt egy időre.98
Időközben az amerikai
pilóták is ráakadtak Takagira. Elsőnek a Yorktown
SBD-i érték el a célterületet 17.000 lábon, de felbecsülhetetlen értékű időt
veszítettek azzal, hogy a cél felett körözgettek, várva a TBD-ket, időt adva a
japán Zeroknak, hogy megtámadják őket és a
Zuikakunak, hogy elrejtőzzön egy esőfelhő alatt. Elsőnek az 5. torpedóvető
század támadt vadászfedezettel a Shokaku ellen.
Nem értek el találatot. Az SBD-k jobban szerepeltek: 24 gépük 4 elvesztése árán
2 találatot ért el. Sikerült tönkretenni a repülőfedélzetet, így a Shokaku megbénult – az amerikai pilóták
szerint el is süllyedt. 12 óra 30 perckor a Shokakut
elindították Truk felé (150 halott a fedélzeten), repülőgépeit a Zuikakura irányították. A Lexington gépei a Zuikakut támadták (volna). Az SBD-k jórészt nem bukkantak rá, így
hazaindultak. A TBD-k sikertelenül támadták a Shokakut. Néhány zuhanóbombázó végül ráakadt a Zuikakura és saját állításuk szerint egy bombájuk el is találta.
Valójában a hordozó sértetlen maradt, de alig maradt repülője.99
Május 8-án az USN 10
repülőt, a JPN 30-at veszített és mindkét fél azt hitte magáról, hogy győzött.
Takagi úgy hitte, hogy noha különböző okokból, de egyik hordozója sem maradt
bevethető állapotban, viszont az amerikaiaknak két hordozója elsüllyedt!
Fletcher viszont úgy gondolta, hogy Moresby invázióját sikerült megakadályozni
és egy könnyű-hordozót elsüllyesztett, a Shokakut
pedig megrongálta, cserébe két hordozója néhány sérüléséért. Ez jó aránynak
tűnt délután 12 óra 48 percig, amikor a Lexingtonon
(amelyből szivárgott a gázolaj egy találat eredményeként) robbanás történt. A
hajó kigyulladt ugyan, de funkcióit még ellátta: repülőgépeket fogadott és
indított. Egy órával később újabb robbanás következtében leállt a hűtőrendszer
és a tűz egyre terjedt. 16 óra 30 perckor a Lexington
hirtelen megállt. A tűz a bombaraktár felé terjedt, amikor Fitch tengernagy
átszállt a Minneapolis nehézcirkálóra,
a kíséret parancsnokának, Kinkaid tengernagynak a vezérhajójára. A hordozót,
miután a legénység elhagyta, egy romboló süllyesztette el torpedóval.
Nyilvánvaló, hogy a Shoho elpusztítása
nem ellensúlyozta a Lexington
elvesztését, de ennek a közeljövőben nem volt jelentősége. Súlyos sérülései
miatt mindenképpen kimaradt volna a Midway-i csatából, akárcsak a Shokaku és a Zuikaku.100
Így május 8-án estére egyik
fél sem volt abban a helyzetben, hogy folytassa a csatát. Port Moresby
invázióját el kellett halasztani, mert a közvetlen támogatáshoz nem maradt
megfelelő számú repülőgéppel ellátott hordozó. Fletcher Tongatabu felé vonult
vissza, majd parancsot kapott Nimitztől, hogy siessen Pearl Harborba. A
sietséget az amerikai felderítés, a kódfejtők hírei indokolták: Yamamoto Midway
megszállására készül.101
JEGYZETEK
1 Bak József –
Csonkaréti Károly – Lévai Gábor – Sárhidai Gyula: Hadihajók.
Budapest, 1984, Zrínyi. 70–71. v.ö.: Sárhidai
Gyula (szerk.): Arzenál ’85. Budapest, 1985, Zrínyi. 17.
2 John Keegan:
A tengeri hadviselés története. H. n.,1998, Corvina. 154.
3 Bak-Csonkaréti-Lévai-Sárhidai: im. 71.
4 Benjamin F.
Schemmer (szerk.): Almanac of Liberty. H.n., 1974, MacMillan
Publishing Company. 99–100.
5 Keegan, John: im. 155–156.; v.ö.: Arzenál ’85’. 18–19.;
v.ö.: Bak–Csonkaréti–Lévai–Sárhidai: im. 72–73.
6 Almanac of Liberty. 100.
7 Bak–Csonkaréti–-Lévai–Sárhidai: im. 75., 223–224.,
302–305.; v.ö.: Keegan, John: im. 56.
8 Smith, W.W.:
Midway. New York, 1966, T.Y. Crowell Company. 9–13.; v.ö.: John Keegan (szerk.): Atlasz –
Második világháború. Budapest, 1995, Akadémiai. 67.
9 Munson,
Kenneth: A II. világháború repülőgépei. Budapest, 1995, Műszaki.
2.kiadás. 175–177.; v.ö.: Spick, Mike:
A szövetséges légierő ászai. Debrecen, 1998, Hajja & Fiai. 178–179.
10 Munson: im. 107–108.
11 Spick 173–178.
12 Munson: im. 310.; v.ö.: Richard Holmes (szerk.): Háborúk világtörténete. H.n.
, 1992, Corvina. 210.
13 Munson: im. 35–36.; v.ö.: Háborúk világtörténete.
210.
14 Munson: im. 265–266.; v.ö.: Háborúk világtörténete.
218.
15 Munson: im. 87–88.
16 Spick: im. 171–173.
17 Keegan: im. 201.
18 Uo. 161–162.
19 Almanac of Liberty. 93.
20 Keegan: im. 163.
21 Hoyt, Edwin P.: Pearl Harbor. H.n.,
1999, Agora. 54–64.
22 Atlasz – Második világháború. 68–69.
23 Almanac of Liberty. 101.
24Keegan: im. 157.
25 Hoyt, Edwin P.: Pearl Harbor. 86–87.
26 Uo. 91–93.
27 Bak–Csonkaréti–Lévai–Sárhidai: im. 59–60. , 431. ,
433.
28 Smith: im. 7.
29 Hoyt, Edwin P.: Pearl Harbor. 109.
30 Jakovlev, N.N.: Pearl Harbor rejtélye.
Budapest, 1978, Kossuth. 15.
31 Hoyt, Edwin P. : Pearl Harbor. 143–144.
32 Jakovlev: im. 27–28.
33 Clay Blair, Jr.: Silent Victory.
Philadelphia and New York, 1975, J. B. Lippincott Company. 86.
34 Hoyt, Edwin P.: Pearl Harbor. 119. , 155.
35 Uo. 159–160.
36 Jakovlev: im. 49–50.
37 Hoyt: im. 170–171.
38 Uo. 179.
39 Uo. 180–183.; v.ö. Jakovlev: im. 52–54.; v.ö.
Bak–Csonkaréti–Lévai–Sárhidai: im. 213., 215.
40 Smith: im. 8.
41 Hoyt: im. 184.
42 Uo. 189–190.
43 Bak–Csonkaréti–Lévai–Sárhidai: im. 213.
44 Smith: im. 6.
45 Pemsel, Helmut: A History of War at Sea.
H.n., 1979, Naval Institute Press. 125.
46 Jakovlev: im. 62.
47 Smith: im. 8–12.
48 Clay, Blair, Jr.: im. 106.
49 Hoyt: im. 205–213.
50 Smith: im. 9.
51 Pemsel: im. 126.
52 Thürk, Harry: Singapore – Egy erőd
eleste. Budapest, 1973, Kossuth. 67.
53 Uo. 109–113.; v.ö.: Bak–Csonkaréti–Lévai–Sárhidai:
im. 62–63. , 348. ,369.; v.ö.: Commager,
H. S.: A második világháború története. Budapest, 1991, Holnap
Kiadó. 189–191.
54 Almanac of Liberty. 110.
55 Pemsel: im. 126–127.
56 Almanac of Liberty. 114–115.
57 Pemsel: im. 126–128.
58 Jakovlev: im. 52.; v.ö. Toland, John: The Rising Sun. New York, 1970, Random
House. 220.
59 Clay, Blair, Jr.: im.129.
60 Commager: im. 200–204.
61 Smith: im. 13.
62 Hoyt: im. 235–237.
63 Smith: im. 14.
v.ö. Hoyt: im. 241–244.
64 Smith: im. 15.
65 Uo. 14.
66 Uo. 16.
67 Pemsel: im. 126.
68 Háborúk világtörténete. 213–214.
v.ö. Pemsel: im. 127–128.
69 Clay, Blair, Jr.: im. 205.
70 Munson: im. 193–194.
71 Pemsel. im. 128.
72 Clay, Blair, Jr.: im. 215.
73 Uo. 335.
74 Uo. 215.
75 Smith: im. 18.
76 Atlasz – Második világháború. 74–75.
77 Smith: im. 19–20.
78 Hoyt, Edwin, P.: Vér és verőfény.
Budapest, 1992, Holnap. 19–20.
79 Smith: im. 25–26.
80 Uo. 54.
81 Hoyt: Vér és verőfény. 21–23.
82 Smith: im. 26–29.
83 Hoyt: Vér és verőfény. 12–13.
v.ö. Smith: im. 30–31.
84 Smith: im. 30.
85 Hoyt: Vér és verőfény. 53.
86 Smith: im. 30–31.
87 Hoyt: Vér és verőfény. 54–55.
88 Smith: im. 32–33.
89 Quick, John: Dictionary of Weapons
& Military Terms. H.n., 1973, McGrow-Hill Book Company. 397.; v.ö.
Bak–Csonkaréti–Lévai–Sárhidai: im. 298.
90 Smith: im. 33.; v.ö. Hoyt: Vér és verőfény. 57–63.
91 Hoyt: Vér és verőfény. 68–73.; v.ö. Smith: im.
33–34.
92 Hoyt: Vér és verőfény. 37–52.
93 Smith: im. 35.
94 Hoyt: Vér és verőfény. 65–68.
v.ö. Smith: im. 36–37.
95 Smith: im. 39–40.
96 Uo. 32.
97 Hoyt: Vér és verőfény. 93–96.
v.ö. Smith: im. 41.
98 Hoyt: Vér és verőfény. 96–133.
v.ö. Smith: im. 42–44.
99 Hoyt: Vér és verőfény. 96.
100 Smith: im. 45. p.
101 Uo. 46-47. p.